نقش ویتامین ها در بدن جهت افزایش سوخت و ساز ، تناسب اندام، چربی سوزی و ممانعت از چاقی جدیدترین اخبار شرکت ، داروها ، مناقصات و بورس در وبلاگ داروپخش

#

نقش ویتامین ها در بدن جهت افزایش سوخت و ساز ، تناسب اندام، چربی سوزی و ممانعت از چاقی

  • بدون دیدگاه
  • 8 دقیقه

نقش ویتامین ها در بدن جهت افزایش سوخت و ساز ، تناسب اندام، چربی سوزی و ممانعت از چاقی

مقدمه:

با توجه به سبک و نوع  زندگی مدرن  کمتر  افرادی که یک رژیم غذایی سالم و متعادل دارند تمام ویتامین‌های مورد نیاز خود را از طریق غذا دریافت می‌کنند و در نتیجه دچار کمبود مواد مغذی نمی‌شوند. و به دنبال آن دارای تناسب اندام مناسب می باشند اما یک رژیم غذای ناسالم بر میزان و نحوه جذب مواد مغذی در بدن تأثیر می‌گذارد و می‌تواند باعث کمبود ویتامین ها در بدن و به دنبال آن چاقی در افراد  شود.

ویتامین‌ ها در کنار رژیم غذایی سالم می‌تواند متابولیسم را طوری تغییر دهد که بدن چربی را ذخیره نکند و طی فرآیندی آن‌ها را به کالری و انرژی تبدیل کند. کاهش وزن، ترکیبی از رژیم غذایی سالم و ورزش می‌باشد.

برای کمک به روند کاهش وزن می‌توان از ویتامین‌ ها استفاده کرد. از آنجا که در پروسه کاهش وزن مواد مغذی کمتری به بدن می‌رسد. اشتها افزایش پیدا می‌کند تا بدن کمبود‌های ویتأمین خود را از این طریق جبران کند. بهترین راه، استفاده از قرص‌های ویتأمین می‌باشد تا جلوی اشتهای کاذب را گرفته و از طرفی بدن، مواد مغذی مورد نیازش را تأمین کند.

 

 در این مقاله به ویتامین‌‌هایی که در سوخت و ساز دخالت دارند و همچنین موجب تغییرات در وزن بدن می‌شوند می‌پردازیم

 

ویتامین Bکمپلکس

          

هر گونه عدم تعادل در این ویتامین‌ها باعث تغییرات ناگهانی در وزن می‌شود.

کمبود ویتامینB به کاهش میزان سوخت و ساز بدن منتهی می‌شود. بنابراین، یکی از نشانه‌های اصلی کمبود ویتامینB  به خصوص  B6و B12، اضافه وزن یا چاقی است، که علاوه بر آن باعث ایجاد عوارض مختلف زیان‌بخشی برای سلامتی می‌گردد. تزریق ویتامینB12 می‌تواند سطوح انرژی یک فرد را افزایش داده بطوریکه میزان سوخت و ساز بدن افزایش می یابد. هنگامی که به شخصی توصیه می‌شود جهت کم کردن وزن ویتامینB کمپلکس مصرف نماید، این شخص همچنین نیاز دارد که ورزش روزانه و برنامه‌ی رژیمی خاصی را دنبال نماید. تنها در آن صورت است که می‌تواند از «کم کردن وزن» برخوردار شود. همواره می‌توان مصرف ویتامینB12 را با ترکیب غذاهای غنی از ویتامینB12  در رژیم غذایی عادی افزایش داد. صدف‌، گوشت، مرغ، شیر و سایر محصولات لبنی منابع خوبی از ویتامینB12 می‌باشند.  

برخی از برنامه‌های کاهش وزن، تزریق ویتامینB را شامل می‌شوند. ویتامینB1، ویتامینB5، ویتامین B6 و ویتامین B12 از قوی‌ترین اعضای خانواده ویتامینB کمپلکس به هنگام از دست دادن سالم وزن هستند. با این حال، گفته می‌شود در میان ویتامینB کمپلکس، ویتامینB12 بهترین ویتامین برای کاهش وزن به حساب می‌آید. به همین دلیل است که اغلب جهت کاهش وزن، تزریق ویتامینB12 به همراه چند ترکیب جابجا شدنی از دیگر ویتامین‌ها، به خصوص ویتامینB6 و ویتامینB1 مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ویتامینB12 باعث افزایش سوخت و ساز بدن می شود. ویتامینB12 ویتامین انرژی است چرا که واقعا به بدن انرژی مضاعفی می‌دهد. نقش این ویتامین در رفع خستگی بدن و سرعت بخشیدن به متابولیسم است.

کمبود این ویتامین یک خطر جدی برای سلامتی به شمار می‌آید. در حالت طبیعی بدن به میزان لازم این ویتامین را جذب می‌کند اما در مواردی مانند بیماری و یا پیری ممکن است این ویتامین به درستی جذب بدن نشود و بدن کمبود آن را احساس کند. کاهش وزن یکی از علائم کمبود این ویتامین است. در موارد شدیدتر ممکن است منجر به آسیب دائمی عصبی در صورت عدم درمان نیز بشود. مقادیر کافی این ویتامین برای حفظ سلامتی و کارکرد درست بدن بسیار ضروری است و فرد مبتلا به کمبود ویتامینB12 با دریافت کپسول و یا تزریق عضلانی تحت درمان قرار خواهد گرفت.

تاثیر ویتامین‌های گروه B:

نوعتاثیر
ویتامین  B1 تجزیه مواد مغذی
ویتامین   B2تاثیرروی غده تیروئید و بالارفتن متابولیسم بدن
ویتامین  B3 افزایش سوخت‌وساز کربوهیدرات، چربی‌ها
ویتامین B5آزاد شدن انرژی ناشی از مصرف چربی‌ها
ویتامین   B6تولید هورمون تیروئید افزایش سوخت‌وساز
ویتامین B12 افزایش سوخت‌وساز بدن با تولید انرژی
  
  • آجیل و دانه‌ها: بادام، تخمه آفتابگردان و بادام زمینی منابع خوبی از ویتامین Bهستند.
  • غلات کامل: برنج قهوه‌ای، کینوا و نان سبوس‌دار منابع خوبی از ویتامین Bهستند.
  • گوشت و مرغ: گوشت گاو، مرغ و بوقلمون منابع خوبی از ویتامینهای گروه Bبه خصوص B12هستند.
  • سبزیجات برگ دار: اسفناج، کلم پیچ و کلم بروکلی منابع خوبی از ویتامین های گروه B، به ویژه فولات هستند.
  • محصولات لبنی: شیر، پنیر و ماست منابع خوبی از ویتامینهای گروه B، به ویژه B2و B12هستند.
  • حبوبات: عدس، نخود و لوبیا سیاه منابع خوبی از ویتامین های گروه B، به ویژه B1، B6و فولات هستند.

محصولات پیشنهادی کارخانجات داروپخش برای جبران کمبود ویتامین‌های گروه B

 

  ویتامین C

                  

                                                        

افزایش سوخت و ساز بدن:

ویتامین C در تولید کارنیتین، ترکیبی که به بدن کمک می‌کند چربی را به انرژی تبدیل کند، نقش دارد. این به طور بالقوه می‌تواند متابولیسم شما را افزایش داده و به کاهش وزن کمک کند.

 کنترل اشتها:

برخی از مطالعات نشان می‌دهند که ویتامینC ممکن است به تنظیم اشتها و کاهش میل به غذاهای ناسالم کمک کند.

یکی از فواید ویتامین C چربی سوزی باشد. اغلب ما در دوران سرماخوردگی بیشتر از این ویتامین استفاده می‌کنیم. مصرف این ویتامین همراه با ورزش به افزایش سوخت و ساز بدن بسیار کمک می‌کند و تا 30 درصد چربی سوزی را افزایش می‌دهد

اکسیداسیون چربی:

 ویتامینC ممکن است باعث اکسیداسیون چربی در طول تمرینات با شدت متوسط، شود که این امر  باعث کاهش چربی در طول تمرین میگردد.

مصرف روزانه‌ ویتامینC برای بیشتر افراد 75-90 میلی‌گرم در روز است. زنان بالغ به 75 میلی گرم ویتامینC در روز و مردان بالغ به 90 میلی گرم ویتامینC نیاز دارند.

محصول پیشنهادی کارخانجات داروپخش برای جبران کمبود ویتامین C

                                                                                

ویتامینD

کاهش یا افزایش این ویتامین در بدن موجب تغییرات وزن و چربی سوزی می‌شود پس امکان لاغری با ویتامین دی وجود دارد .اکثرافرادی که دچار کمبود ویتامین دی هستند دچار چاقی مزمن می‌شوند. استفاده از ویتامین برای لاغری در کنار رعایت تغذیه و ورزش می‌تواند باعث تناسب اندام شود و به عنوان مکملی برای لاغری مورد استفاده قرار بگیرد. اگر تغذیه اصولی و درستی داشته باشید می‌توانید این ویتامین‌ها را از غذا‌های سالم جذب کنید. ویتامین دی از طریق نورخوشید جذب بدن می‌شود. از طرفی با بسیاری از مواد غذایی مانند زرده تخم مرغ، ماهی، غلات غنی شده و... هم این ویتامین تأمین می‌شود. کمبود ویتامین دی سطح هورمون پاراتیروئید و کلسترول را در بدن افزایش می‌دهد و باعث ذخیره چربی‌های ناسالم در بدن می‌شود.

                     

محصول پیشنهادی کارخانجات داروپخش برای جبران کمبود ویتامین D

                             

 

و در آخر   ویتامین E

                        

یکی دیگر از ویتامین های چربی سوز می‌باشد که سبب از بین بردن سموم و به کاهش وزن کمک می‌کند. ویتامینE توکسین‌ها و سمومی که از طریق تغذیه نامناسب جذب بافت‌های بدن شده طی فرآیند اکسیداسیون از بدن خارج کرده و از چاقی جلوگیری می‌کند.

محصول پیشنهادی کارخانجات داروپخش برای جبران کمبود ویتامین E

                                   

 

 

 

    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید
    • Captcha