نگرشی نو با هوش مصنوعی در صنعت داروسازی جدیدترین اخبار شرکت ، داروها ، مناقصات و بورس در وبلاگ داروپخش

#

نگرشی نو با هوش مصنوعی در صنعت داروسازی

  • بدون دیدگاه
  • 7 دقیقه

 نگرشی نو با  هوش مصنوعی  در صنعت داروسازی
چکیده:
صنعت دارویی جهان بویژه کشور ما که به طور سنتی در پذیرش تکنولوژی روند کندی را در پیش گرفته ، اکنون به دلیل توسعه چندین فناوری دستخوش تغییرات سریعی شده است. ایده های برجسته صنعت داروسازی با استفاده از هوش مصنوعی، بلاک چین و تکنولوژی ۳ بعدی همراه شده است. نتیجه این تحقیقات، داده های مبتنی بر خلاقیت و نوآوری است که با ارائه یک نمای کلی از فناوری‌‌ها و شرکت های دانش بنیان های نو  در صنعت دارویی، تصمیم‌ گیری استراتژیک را برای فعالان این عرصه بهبود می ‌بخشد. بیش از ۹۰ درصد داروهایی که به مرحله مطالعات بالینی می‌رسند قبل از ورود به بازار، با شکست روبرو می‌شوند. این میزان شکست بیمارانی را که منتظر درمان هستند ناامید می‌کند و هزینه‌های بسیار زیادی را به همراه دارد که باعث افزایش قیمت دارو می شودهوش مصنوعی می تواند به تمامی این مشکلات پایان داده و دریچه جدیدی از علم رو به روی داروسازان باز نماید.
برای طراحی و تولید دارو‌ جدید ممکن‌است بیش از ده سال زمان لازم باشد و میانگین هزینه تحقیق و توسعه ممکن است تا ۲ میلیارد دلار در مراحل اولیه باشد




۱.هوش مصنوعی و صنعت دارویی
استفاده از هوش مصنوعی، فرآیندهای کشف و توسعه دارو را تسریع می کند. شرکت های دانش بنیان در حال بررسی استفاده از این فناوری‌ ها برای مقابله با چالش ‌های مختلف در صنعت داروسازی مانند اتوماسیون و بهینه‌ سازی فرآیندهای تولید، و همچنین طراحی بازاریابی موثر و استراتژی ‌های پس از راه‌ اندازی هستند.
شناسایی بیمار گامی مهم در فرآیند کشف و توسعه دارو، به ویژه برای انجام آزمایشات بالینی است. هوش مصنوعی شناسایی معیارهای واجد شرایط بیماران را ساده می کند و همچنین فرآیند شناسایی گروهی را سریعتر و ارزان تر می کند.
مزیت های هوش مصنوعی در صنعت داروسازی

بررسی و پیش‌بینی تاثیرات و عوارض احتمالی دارو  : با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی ، می‌توان  پیش‌بینی کرد که یک داروی ساخته شده چگونه در بدن انسان عمل می نماید  و چه تاثیری برروی عوامل  بیماری‌زا خواهد داشت.
 استفاده از هوش مصنوعی فقط مربوط به تداخلات دارویی نیست، بلکه در شناسایی عوارض احتمالی هم می‌توان استفاده کرد؛ می‌توان پیش بینی کرد چه بیماری با چه ویژگی‌هایی احتمال ابتلا به چه عارضه‌ای در آن بیشتر است.

طراحی و تولید بر اساس دیتا:  برای طراحی دارو، هوش‌مصنوعی با استفاده از یادگیری ماشین داده‌های مربوط به اطلاعات ژنتیک، روند‌های تولید دارو، واکنش‌های شیمیایی، اثر دارو‌ها بر روی سلول، عوارض جانبی دارو‌های استفاده شده توسط بیماران، سوابق پزشکی و نتایج آزمایشگاهی مطالعات بر روی بافت‌ها و سلول‌های انسانی در آزمایشگاه را بررسی و تحلیل می‌کند. پس از بررسی، مناسب‌ترین ترکیب شیمیایی و روش درمانی برای بیماری مورد مطالعه توسط هوش مصنوعی پیشنهاد می‌شود و روند ساخت دارو آغاز می‌شود.
با استفاده از روش‌های هوش مصنوعی ، می‌توان برای بیش از هزاران ترکیب شیمیایی، پتانسیل آنهارا برای درمان یک بیماری خاص ارزیابی کرد.
برای طراحی و تولید دارو‌ جدید ممکن‌است بیش از ده سال زمان لازم باشد و میانگین هزینه تحقیق و توسعه ممکن است تا ۲ میلیارد دلار در مراحل اولیه باشد


تشخیص بیماری با الگوریتم هوش مصنوعی :  استفاده از هوش مصنوعی در تشخیص دقیق بیماری ها ، یکی از موثرترین و نوینترین روش های تشخیص بیماری ها است. با استفاده از این روش، دقت تشخیص بیماری ها به طور چشمگیری افزایش می یابد و می تواند به کاهش هزینه ها و افزایش کیفیت و کارایی درمان بیماران منجر شود ، به‌عنوان مثال، می‌توان از الگوریتم‌های یادگیری عمیق برای تشخیص سرطان در تصاویر پرتونگاری استفاده کرد.
در حال حاضر، پیشرفت در هوش مصنوعی و به ویژه توسعه الگوریتم های یادگیری عمیق، صنعت مراقبت های بهداشتی را به استفاده از روش های هوش مصنوعی در چندین حوزه از مدیریت تا کشف دارو سوق داده است.

تحلیل داده‌هاو بهبود فرآیندهای تولید  :   با استفاده از هوش‌مصنوعی می‌توان اطلاعات بسیار زیادی درباره ساختار دارو، عملکرد بیولوژیکی آن و همچنین داده‌های بیماران را تجزیه و تحلیل نمود و همچنین فرآیندهای تولید دارویی را می‌توان بهبود و بهینه کرد. برای مثال، می‌توان از الگوریتم‌های یادگیری تقویتی برای بهینه‌سازی فرآیند تولید دارو استفاده کرد.

رفع خطای انسانی در سیستم مارکتینگ و فروش دارو با الگوریتم هوش مصنوعی
در شرایط فعلی صنعت دارویی کشور، سیستم توزیع دارو و فروش و ارائه آنها به مشتریان که عملا بیماران هستند، به شدت به فرآیندهای دستی و تخصص انسانی متکی است که می‌تواند منجر به ناکارآمدی، تاخیر در خدمات‌‌‌دهی، افزایش خطای انسانی در ارائه خدمات صحیح و کاربردی به بیماران شود. به عنوان مثال، در زیرفرآیند داروخانه، عملیات پر کردن یک نسخه شامل چند مرحله دستی است؛ مانند تفسیر نسخه، توزیع دارو و بررسی دُز و دفعات استفاده از آن در طول شبانه‌روز. این فرآیندهای دستی مستعد خطا هستند و ممکن است زمان‌بر باشند.
علاوه بر این، سیستم داروخانه سنتی توانایی سفارشی کردن رژیم‌‌‌های دارویی برای هر بیمار را ندارد که این ضعف ممکن است اثربخشی درمان دارویی را محدود کند. با این حال، با استفاده از ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی، داروخانه‌‌‌ها می‌توانند عملکرد خود را بهبود بخشند و بر این محدودیت‌ها غلبه کنند. هوش مصنوعی می‌تواند به خودکارسازی جنبه‌‌‌های مختلف گردش کار در داروخانه‌‌‌ها، از بازخوانی و تفسیر نسخه‌‌‌ها گرفته تا توزیع دارو، کاهش ریسک و خطای انسانی و بهبود کارآیی فرآیند خدمات‌‌‌دهی به جامعه بیمار کمک کند.
با تجزیه و تحلیل مقادیر زیادی از داده‌‌‌های بیمار، هوش مصنوعی می‌تواند به داروسازان کمک کند تا رژیم‌‌‌های دارویی شخصی‌‌‌سازی‌شده را متناسب با نیازهای منحصر به فرد بیمار و تاریخچه پزشکی تولید کنند گفت: در حالی که سیستم داروخانه سنتی در ارائه داروهای موردنیاز بیماران موثر بوده است، اما به دلیل فرآیندهای دستی و عدم‌سفارشی‌‌‌سازی محدود شده است. استفاده از ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی می‌تواند بر این محدودیت‌ها غلبه کند و سیستم داروخانه را کارآمدتر، دقیق‌‌‌تر و شخصی‌‌‌سازی کند و در نهایت منجر به نتایج بهتر برای بیماران شود.


نتیجه گیری
شناسایی فرصت ‌های جدید و فناوری‌های نوظهور برای پیاده ‌سازی زود هنگام ایده ها در کسب ‌و کار، باعث پیس افتادن  در رقابت با سایر داروسازان دیگر می‌شود
 با توجه به پیشرفت های روز تکنولوژی در صنعت داروسازی، هوش مصنوعی می تواند دریجه ای نو به سوی آینده ای روشنتر یرای بیمارانایجاد نماید. این تکنولوژی می‌تواند در کاهش هزینه‌ها، صرفه‌جویی در زمان، تولید داروهای جدید و بهبود شرایط مطالعات بالینی مفید واقع شود
هوش مصنوعی، آینده‌ی صنعت داروسازی بوده و شرکت‌هایی که روی این تکنولوژی سرمایه‌گذاری می‌کنند، در آینده یک مزیت رقابتی ویژه خواهند داشت. در آینده‌ای نزدیک، هوش مصنوعی به طور گسترده وارد صنعت داروسازی شده و باعث پیشرفت این صنعت در زمینه‌های مختلف ازجمله داروهای بیولوژیک در بخش بیوتکنولوژی خواهد شد.
 
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید
    • Captcha